Googles mange muligheter til innsikt og analyse

Skrevet av Kristoffer Andreassen den 9. November 2016.

Google er den mest brukte søkeordmotoren med over 90% markedsandel. Det gjør at Google har en hel del data, innsikt og caser som kan brukes til å gjøre kundene våre bedre. Flere av verktøyene som Google har tilgjengelig er gratis å bruke, og venter på å bli brukt mer. I denne artikkelen skal jeg gå gjennom hvilke verktøy som er tilgjengelige, og hva de kan brukes til.

google-trends

Google trends er et verktøy som kan vise deg søkeatferd i sanntid, og gir deg god innsikt i søkeord og trender. Du kan sammenligne søkevolum mellom ulike merkevarer eller produkter, og verktøyet kan gi deg oversikt over når det er høysesong på utvalgte produkter. 

Svakheten i verktøyet er at det kan være noen utfordringer med at det er for lite volum på noen norske søkeord, som oftest fungerer det bra. Verktøyet gjør det også mulig å velge hvilket land og tidsperiode du vil gjøre research i.

 

google-barometerGoogle Barometer samler data på hvordan kjøpsatferden til kundene, altså  hvordan de bruker og beveger seg på nettet. Verktøyet gir deg en fin visuell oversikt ved å sette sammen grafer, sammenligne digitale trender og å lære om målgrupper i Norden, Europa og resten av verden. Her kan du også følge utviklingen over tid, og lære hvilken rolle internett har i kundenes hverdag.

 

think-with-googleThink With Google er Googles kilde for innsikt, trender og forskning innen digital markedsføring. Du finner kreativ inspirasjon som cases og best practices, med uttalelser fra kunder om hvordan Google sammen med byrå gir resultater for virksomheten. Her finner du norske, nordiske og globale caser. Think With Google er bra når du har behov for inspirasjon, og for å lære hvordan andre i bransjen samarbeider og tenker kreativt.

 

google-autocompleteGoogle Autocomplete er en av de mest brukte innsiktsverktøyene for trendsøkeord i Google søk. Flertallet tenker ikke over at dette er en nyttig funksjon som kan brukes til å gjøre research.
Google Autocomplete gir forslag på søkeord som er mye brukt i sammenheng med ord du allerede har skrevet inn. For eksempel vil Google foreslå «til usa», «til tyrkia» og «kryssord», om du skriver inn søkeordet “reise”.

 

Det finnes også en del Google-verktøy som krever at du har en konto i de ulike plattformene. Verktøyene krever mer kunnskap om hvordan du skal finne den innsikten og dataen du trenger. Kontakt dine spesialister eller ditt byrå for å få hjelp til å finne hvor verdien i dine kanaler eller annonsering ligger.

google-analyticsGoogle Analytics er nok det mest kjente verktøyet som brukes til analyse og innsikt digitalt. Dette programmet samler inn all trafikk fra ulike plattformer som sendes til din hjemmeside. Det gir deg blant annet informasjon om hvor kundene beveger seg, hvor lenge de er inne på dine sider, hvilke handlinger de gjør, demografi, geografi og mer til. Har du nettbutikk eller driver med noen form for salg av tjeneste eller produkt, er Analytics en veldig viktig kilde til å følge med på hvilke kanaler som gir deg verdi og generer salg. Analytics er gratis, men krever at du har en hjemmeside og en Analytics konto. 

 

youtubeYoutube Analytics overvåker hvordan Youtube-kanalen din presterer, med jevnlige, oppdaterte beregninger og rapporter om dine videoer. Det er store mengder av tilgjengelige data i de forskjellige rapportene; som hvor lenge seerne ser på filmene dine, hvor seerne kommer fra, samt alder og kjønn. Youtube Analytics hjelper deg også med å skille mellom hva som er organisk og betalt trafikk. Du får innsikt i hvordan du kan engasjere og informere dine følgere og seere. I tillegg får du innsikt i hvordan du kan øke engasjement og antall abonnementer.

 

google-adwordsDisplay Planner er et AdWords-verktøy du trenger en Adwords-konto for å kunne ta i bruk. Du kan bruke det for å planlegge annonsekampanjene til dine annonsører på Google Displaynettverk. Det du trenger er grunnleggende informasjon for å komme i gang, for eksempel informasjon om kundenes interesser, geografi og landingsside. Med Display Planner kan du generere målrettingsforslag og anslag over visninger samt informasjon om historiske kostnader. Disse opplysningene er svært nyttige når du skal utarbeide din kampanjeplan og estimere dens kostnader.

 

google-adwords-keyword-plannerKeyword Planner er på samme måte som Display Planner et Adwords-verktøy som krever en konto i Adwords. Det fungerer som et hjelpemiddel der du kan opprette nye kampanjer i søkenettverket, finne når på året det er flest søk etter spesielle søkeord, eller utvide eksisterende kampanjer. Du kan søke etter forslag til søkeord og annonsegrupper, og se hvilke resultater du kan få med en liste med søkeord. Med Keyword Planner får du også hjelp til å velge konkurransedyktige bud og budsjetter du kan bruke for kampanjene dine. Merk at verktøyet har begrensninger for søkeord som er relevante for produkter og tjenester som hører til nisjemarkeder.

Våre byråer