Hold i torsken! – Kronet med Gullfisken i 2015

Fra 7. til 2. plass i uhjulpet kjennskap og prisdryss for "Hold i torsken"

Utfordringen
Filosofien til Lofotenprodukt har alltid vært rettet mot fisk og naturlige råvarer. Fra lanseringen i 2003 og frem til 2012 fokuserte markedsføringen primært på produktdesign, og tok i liten grad for seg tradisjonell merkevarebygging. Gjennom omfattende undersøkelser og analyser av marked, forbruker og merkevarens posisjon, kunne MEC konstatere tre sterke drivere for Lofoten:

God smak
God kvalitet
Stor trygghet i forhold til sitt nordnorske opphav

Innsiktsarbeidet avdekket også at merket ble oppfattet som ukjent blant forbrukerne. I en brandbuilding-kontekst var hovedutfordringene derfor å skape større tydelighet , i dybde og bredde, samt å etablere en unik differensiering i markedet.
Løsningen
Basert på MECs innsiktsarbeid utviklet reklamebyrået TRY/APT en ny kommunikasjonsplattform som skulle fremme merkevarens identitet, fordeler og unike egenskaper. I den anledning ble konseptet «Hold i torsken» utarbeidet for å skape økt oppmerksomhet. Valget falt på TV som den primære kanalen i introduksjonskampanjen, da hovedformålet var å sikre høy dekning og frekvens. Det var samtidig avgjørende å ha et visuelt medium som eksponerte både logo og emballasje, slik at folk raskt kunne oppdage Lofotenprodukt i butikkene.

I kampanjeperioden ble Facebook aktivt brukt, noe som var spesielt vellykket under sykkelrittet Artic Race of Norway. Langs sykkelruten sto både ansatte og Lofoten-venner med hver sin torsk under armen. Dette fikk stor oppmerksomhet på TV og i andre kanaler. På den måten dekket kampanjen både betalte, egen og fortjente medier.
Resultatet
Uhjulpet kjennskap økte fra 6 til 24 prosent i løpet av de første fire månedene av kampanjen. Dette brakte Lofoten fra sjuende til andreplass i uhjulpet kjennskap. I tillegg fikk konseptet en sterk profilering på Facebook og reklamen fikk over 90 000 visninger på YouTube. Anfo Effekt kåret kampanjen til den med beste innsikt, samt en tredjeplass i kategorien "Smarte kampanjer". Salget økte med 54,2 prosent i verdi og hele kategorien vokste med 4,7 prosent. Konseptet «Hold i torsken» ble kronet med Gullfisken i 2015.
Kontaktinfo:
Martin Bentzen
Byrå
MEC
Tlf.
900 30 707
E post
martin.bentzen@mecglobal.com
Våre byråer